Wednesday, November 4, 2015

Greatest gratitude.


Throughout my life, as a twenty-year-old-lady, I have met a lot people. Macam-macam jenis orang aku pernah jumpa.

Orang yang aku annoyed dengan dia.
Orang yang aku rasa tak masuk dengan aku.
Orang yang baik, sangat baik dengan aku.
Orang yang hebat, sangat hebat dari aku.
Orang yang inspiring aku.
Orang yang aku belajar what is wrong and what is right through their behaviour.
Orang yang aku bagi bad first impression kat dia.
Orang yang buat aku balik ke pangkal jalan.

Contoh, aku pernah jumpa yang hebat, sangat hebat. They have the best self management, high motivation, best job, best education and semua tip-top lah. And they are close to me, like belajar dalam course sama, buat benda sama. Dorang ni tersangatlah hebat sampai aku fikir, kenapa mereka-mereka ni berada di sini, among us, sama dengan aku, kat tempat yang aku boleh kata not a good one la. I mean, they shouldnt be here, they should be in better place than here. Sampai tak boleh nak brain why they are here.

Same goes bila aku jumpa orang yang tak sama preferences dengan aku. Aku annoyed with them, complain all things about them, ngumpat belakang dorang. Sebab semua benda aku dengan dorang tak sama. Pemikiran tak sama, the way we express ourself tak sama, behavior pun tak sama. So, often berselisih pendapat. Kenapalah mereka-mereka ni tak duduk bawah satu bumbung dengan mereka-mereka yang have the same preferences with each other?

And I have met the kindest human being. They are kind of yang put other first, then baru diri mereka sendiri. Oh My God, tersangatlah saint sampai consider orang lain dulu than diri sendiri. Their life full with act of kindness. Semua orang nak tolong, while tolong orang tu pun they even tak rasa terbeban pun. Aku kadang-kadang kalau nak tolong orang tu, fikir banyak kali dulu baru decide nak tolong.

And I walk and walk and walk, then think and think and think. Barulah realize all those human beings that exist in my life are giving me something, showing me something and teaching me something. So that I can get something, see something and learn something in life. Because they, secara tidak sengaja are our life.

I learn to do kindness from kind people, I get to know what is wrong and what is right to do when I act, I learn how to behave, I learn to be considerate and patient with the people that annoyed me, I learn to get motivated from those great people. Annnddd I learn that all the people around me are giving me something that I can use to live as complete human being with good virtue. And of course, they surely show or give me things, even just simple things.

Aku sedar dari manusia-manusia inilah aku belajar. From the smallest to the biggest. The most important part is, I learn how to be grateful, really really grateful yang manusia-manusia ni ada dalam hidup aku. Jangan fikir nak cari dia punya buruk je. everyone is unique in their own style. And bila aku jumpa manusia-manusia semua, aku akan pastikan aku belajar something dari orang tu, even perkara kecik-kecik je.

This is my greatest gratitude to y'all.

Terima kasih. Thank you. Grazias. Adios. xoxo

No comments:

Post a Comment