Wednesday, July 17, 2013

Ramadhan Kareem

Assalamualaikum and Hi all.

Seriously, dah lama tak menaip panjang nih. Rindu gila sampai hati ni meronta-ronta "weh,aku nak update blog, ake geram sangat sangat nak menaip". This situation happen mostly bila aku stress yang amat haha.
And then, now Im back with this ! sort of awful writing, and not so good.

Dah, back to the topic. Ramadhan datang lagi... Hari ni dah 8 hari kita puasa. Actually, bajet nak update entry ni pada hari kesepuluh but then,aku rasa macam dah tak boleh kalau aku tunggu lama-lama, makin stress jadinya. Just wanna say, Salam Ramadhan semua ! and hiasilah dan sempurnakanlah Ramadhan dengan sebaiknya.

Ramadhan ni, aku belajar banyak perkara baru, yang pastinya baik untuk aku. Aku yakin dengan perancangan-Nya. Walaupun baru 8 hari, but honestly and seriously banyak benda yang aku baru tahu dan aku mula belajar kat sini. Tapi Alhamdulillah, its getting better from the first day until today and aku harap aku akan istiqamah mempraktikkan apa yang aku belajar kat sini. And actually, its a fun thing to do bila kita rasa barakah tu contohnya bila kita buat tadarus, terawih, qiam and even solat dhuha and so on. Walaupun letih dengan kelas dan assignment yang berlambak tuh, but did you know that actually solat is the therapy for us to get back our spirit and energy after working so hard all day? Nantilah kita share dalam entry lain.

Although banyak sangat benda baru aku jumpa kat sini, aku try to adapt to them and always giving my best into each of them. Walaupun kadang-kadang rasa macam tak nak buat. Memanglah kalau kita nak buat sesuatu yang kita tak biasa buat, susah kalau kita takde keikhlasan dalam hati kita, Tapi percayalah, keikhlasan itu kadang-kadang datang dari keterpaksaan. Mula-mula terpaksa tapi suatu hari nanti, kita akan biasa dengan perkara tu dan kita akan suka setiap kali kita buat benda tu. It takes time but its really worth it, I really mean the word "worth it". The patience,also, is most important. Allah nak uji kesabaran kita.InsyaAllah, Allah akan sentiasa tolong kita. Ini bukan just dalam beribadat je tau, dalam semua aspek pun boleh jadi, dalam kita study, dalam kita buat daily routine kita and maybe dalam behave kita. Just try it first,as long as the thing that you want to try is the good one,not the bad one.

Bulan puasa ni, banyak sangat keistimewaannya seperti yang kita tahu,dengan ganjaran pahalanya, amalan-amalannya, Lailatul Qadar nya dan banyaklah lagi. Cuma tunggu kita bertindak je untuk mendapatkan keistimewaannya tu. Subhannallah, sangat menakjubkan bila kita rasa keistimewaan tu semua. And Ramadhan ini jugalah bulan untuk kita ambil kesempatan untuk berubah manjadi yang lebih baik lagi. Yang penting mesti istiqamah walaupun Ramadhan dah habis. hehe .

Salam Ramadhan Kareem semua !
p/s : Bila kita disapa dengan Salam Ramadhan Kareem, jawablah dengan "Allahu Akram". Sesungguhnya Ramadhan itu mulia, tapi yang lebih mulia lagi adalah Allah. Allahualam.

Assalamualaikum and Bye.

p/s : mohon maaf kalau ayat berterabur bagai tak lulus SPM haha, terlalu excited menaip sampai tak sedar.




No comments:

Post a Comment